De familie Horeca

Klantverhaal

Frank van Houten, Starwood Hotels

“Een nieuw en gezamenlijk ontwikkeld concept voor linnen; met een traditionele klantleverancier verhouding bereik je dat niet. Tot op de dag van vandaag profiteren Starwood Hotels en wasserijen over de hele wereld van de expertise van Newasco.”

Aan het woord is Frank van Houten, Area Director of Supply Chain, van Starwood Hotels. Starwood Hotels zijn over de hele wereld gevestigd. Newasco levert aan de 5 sterren vestigingen van het Sheraton op Schiphol en het Pulitzer in Amsterdam.

Als ik aan Newasco denk, dan denk ik “Daar voel ik mij thuis”?

Frank glimlacht: “In de dagelijkse praktijk is het zaken doen met Newasco niet anders dan met welk bedrijf dan ook. Als het er op aan komt merk je echter dat je aan tafel zit met niet alleen de brains, maar ook het hart van het bedrijf. Hart voor de business, hart voor het werk en voor de mensen. Newasco durft het aan om voor langere termijn te denken. Daarnaast is er veel kennis van zaken. Door het rechtstreekse contact kunnen zaken snel worden opgepakt.”

In het verleden waren er uitdagingen met linnen, wat waren dit voor uitdagingen?

“We hadden destijds eigen linnen. Dat bracht praktische problemen met zich mee. Bijvoorbeeld als er te korten waren en er bijbesteld moest worden. Het aanvullen moest over veel schijven, en er moest budget voor zijn. Het gevolg kon dan zijn dat er een te krappe inzet was. Newasco moest dan vaak extra productie draaien en vaker halen en brengen. Dat is een situatie die voor iedereen kosten verhogend werkt en niet efficiënt is. Ook de borging van de technische kwaliteit van het linnen was een lastige opgave. Iedereen voelde dat dit beter moest kunnen. We zijn toen samen de mogelijkheden gaan bekijken. Door het vertrouwen dat je in elkaar hebt kom je dan tot uitstekende oplossingen.”

Leaseback constructie

““Uitgangspunten voor dit nieuwe gezamenlijke concept waren: vrije keuze in linnen en een transparante en financieel aantrekkelijke regeling. Wat betreft dat laatste punt wilden we geen verrassingen, geen traditionele huurconstructie, maar wel stabiliteit en flexibiliteit. Zo zijn we nu in staat om de kosten volledig te synchroniseren met de bezetting. Ook werd een ‘beloning’ ingebouwd voor het zorgvuldig omgaan met het linnen. Wel positieve maar geen negatieve verrassingen dus. Grote voordelen ten opzichte van traditioneel in hotels ingezette constructies. Newasco heeft een stabielere productie en logistieke stromen, wij een kwalitatief goed pakket linnen, en rust in de operatie… voor onze ‘housekeeping’ een verademing.

Een hele lijst , maar je kunt, als je open kaart speelt, de bottle necks en de specifieke mogelijk- en onmogelijkheden kent, tot een goed resultaat komen. Een mooi resultaat voor beide partijen, dat is partnership!”

Heeft het feit dat er een lange historie met elkaar is hierin nog een rol gespeeld?

“Ja, je kunt alleen zoiets doen als er een lange samenwerking is en je beide open en transparant bent. Er is dan echt veel meer mogelijk. Met een traditionele klantleverancier verhouding bereik je dat niet.”

Recent heeft Starwood wereldwijd gekozen voor een nieuw linnenpakket. Hoe heb je de ondersteuning in dat proces ervaren?

“Newasco heeft met haar expertise en proefwassen vrijwel direct een aantal zaken aan de kaak gesteld. Daarna is de dialoog met de fabrikant gezocht en is er op een hoog technisch niveau advies gegeven. We hebben dat echt ervaren als een belangrijke aanvulling op het inkoop proces. Tot op de dag van vandaag profiteren Starwood Hotels en wasserijen over de hele wereld hiervan.”

Als we naar de toekomst kijken wat denk je dan dat er gaat gebeuren?

“Ik ken Newasco als een vooruitstrevende partij, ik voorzie dan ook verdere automatisering en digitalisering van hotel textiel. Dat zou verder maatwerk per hotel kunnen opleveren. Stel dat je zou kunnen sturen op realtime gegevens uit de praktijk, dan zou je nog veel efficiënter kunnen werken.”

Tijdens het afscheid doet Frank mij nog een museum-tip. “Echt een aanrader, leuk voor met je vrouw en dochter”. Dit is misschien wel tekenend voor de manier waarop wij graag zaken doen en contact met elkaar willen hebben!”

Meer weten?

Nathalie

Stel uw vragen aan Stef, hij kent alle mogelijkheden binnen Newasco.