Ipse de Bruggen
‘Schone was is als stromend water: je merkt pas hoe kritisch het is, als het er niet meer is’
Ellen van Lienden, manager parkdiensten

“Wat Newasco voor ons doet is meer dan alleen ‘schone was’.”
Ipse de Bruggen zorgt al meer dan 100 jaar voor kinderen, jongeren en volwassenen met een verstandelijke beperking. Op 3 landgoederen en in 373 zorglocaties krijgen zij langdurige zorg, naast dagbesteding, trainingen, ambulante zorg en andere activiteiten. Zo’n 5.200 medewerkers ondersteunen samen met 1.800 vrijwilligers bijna 5.500 mensen met een verstandelijke beperking.
Decentrale zorg voor veel mensen op veel plekken
“Als instelling waar veel mensen op meerdere plekken permanent wonen, verschillen we natuurlijk van bijvoorbeeld een ziekenhuis. Die heeft voor alle was één afleverpunt. Dat is heel simpel als je het vergelijkt met onze zorg. Die is decentraal, met veel vestigingen met losse woningen. Dat proces is veel complexer, ook administratief. Alles moet worden ingeregeld omdat we het over langdurige zorg hebben die voor een heel leven moet kloppen. Daarin zijn we bijvoorbeeld ook anders dan verpleeghuizen, waar bewoners maar een bepaalde tijd verblijven. ”

Schone was is letterlijk een hygiënewaarde
“Schone handdoeken, beddengoed en kleren zijn voor iedereen een basisvoorwaarde voor een goed leven, en dat geldt voor onze cliënten natuurlijk net zo. Maar omdat zij op een ander vlak kwetsbaar zijn, is dit voor hen extra belangrijk. Het is als water uit de kraan: letterlijk een ‘hygiënefactor’ – je merkt pas hoe belangrijk het is, als er iets mee aan de hand is. Maar dat komt gelukkig zelden voor. Ze weten ook hoe belangrijk het is om voldoende kleding te hebben, ook gezien de hoge verschoningsfrequentie bij een aantal cliënten. Dat is een kwestie van organisatie maar ook van kosten. De client betaalt namelijk zijn/haar hele leven voor de waskosten.”

Kennis van de sector en type klant helpt enorm
“Je kunt merken dat Newasco onze sector, type klant en zorg kent. Ze kennen alle woningen waar mensen wonen, want al die bewoners zijn klant van Newasco. Ze weten daarom goed in te spelen en heel begripvol te reageren op de hectiek die kan optreden of hoe lastig het soms is om kleding van een label te voorzien vanwege de intensieve zorg. Naasten klagen soms over de was omdat Newasco anders wast dan je thuis doet. Ze bewegen dan mee en stellen zich begripvol op. En als er extra linnen nodig is vanwege een virusuitbraak, wordt dat snel en zonder morren geleverd.”

Newasco voelt kleinschalig en laagdrempelig omdat het een familiebedrijf is
Kwaliteit van dienstverlening
“De kwaliteit van de dienstverlening van Newasco is gewoon goed, absoluut. Als er al fouten worden gemaakt of iets niet goed gaat, kunnen we dat aangeven. Daar gaan ze goed mee om. Issues worden snel opgelost. En omdat de lijntjes heel kort zijn, kunnen we dat melden en wordt het direct opgepakt. Overleg gaat vooral over operationele zaken.”
Managementinformatie maakt makkelijker
“Wat een groot voordeel is, is dat veel managementinformatie beschikbaar is vanwege de manier waarop Newasco hun processen heeft ingericht. Zo geven barcodes bijvoorbeeld per kledingstuk veel inzicht: hoe vaak het gewassen is, wanneer het voor het laatst is gewassen, enz. En omdat je nu veel meer weet, kun je bij klachten over bijvoorbeeld slijtage het gesprek beter aangaan. Je hebt de gegevens paraat en kunt nu uitleg geven. Dat is erg fijn.”
Er staat meer op het spel dan zakelijk belang
“Je merkt dat Newasco een familiebedrijf is. Je merkt het vooral in de samenwerking: de lijnen zijn kort, eigenaren werken mee, weten ook alles van het proces en wat er bij ons gebeurt. Als er bijgestuurd moet worden, helpt dat enorm. De organisatie is erg plat zodat je soms een directielid in de vrachtwagen aantreft, die ook onze logistieke dienst spreekt. Ze halen zo zelf belangrijke informatie op, en dat zie je terug in de dienstverlening.”
Meer dan alleen wassen
“Wat Newasco voor ons doet is meer dan alleen ‘schone was’. Zij verhuren ook het linnen, waardoor onze organisatie daar geen zorgen meer over heeft. Dit klinkt heel basaal en is het ook, maar is van grote invloed op het dagelijkse leven van onze cliënten. Altijd voldoende linnengoed en schone kleren zijn heel belangrijk om hen een leven met structuur en regelmaat te bieden.”
Meer klantverhalen
Kempenhaeghe
Kempenhaeghe is derdelijns expertisecentrum voor de diagnose en behandeling van epilepsie, slaap- en waakstoornissen, neurologische leer- en ontwikkelingsstoornissen en epilepsie-woonzorg. Kempenhaeghe bestaat uit drie centra:...

Hartekamp Groep
Elke dag zo goed mogelijk. Dat is het motto van de Hartekamp Groep. De Hartekamp is er voor mensen met een verstandelijke of meervoudige beperking....

SEIN
SEIN is het expertisecentrum voor epilepsie en slaapgeneeskunde. Het heeft meerdere vestigingen in Nederland waar cliënten langdurig verblijven. Newasco Van Houten werkt al sinds 2008...
